طراحی و تولید اینفوگرافیک یا اطلاعنگاشت تخصصی توسط گروه آرتمیس
اینفوگرافیک یا اطلاعنگاشت (به انگلیسی: Infographic)، اطلاعنگاشت یا گرافیک اطلاعرسان به نمایشِ دادهها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر گفته میشود.
در این مطلب از وبسایت گروه رسانهای و دیجیتال مارکتینگ “آرتمیس” به معرفی جامع اینفوگرافیک یا اطلاع نگاشت، اهمیت، کاربردها و نحوهی سفارش آن میپردازیم.
ماهیت و کاربرد اینفوگرافیک یا اطلاعنگاشت
اطلاعنگاشت، یک تصویر بصری ثابت یا متحرک است که به وسیله آن میتوان به سرعت، به صورت ساده و جذاب، اطلاعات را به صورت طبقهبندی شده به کاربران نمایش داد.
اینفوگرافیک بر اساس انواع آن طبقهبندی میشود.
کاربردهای اینفوگرافیک شامل آموزش، برندسازی، انتقال سریع اطلاعات، جمعآوری دادههای آماری و مقایسه اطلاعات است.
مهمترین کاربردهای اینفوگرافیک (اطلاعنگاشت) عبارتند از:
- ارائهی جذاب آمار و اطلاعات به صورت دسته بندیشده
- سادهسازی دادههای پیچیده به صورت گویا
- به اشتراک گذاری سریع و وایرال شدن اینفوگرافیکها
- ماندگاری زیادی اینفوگرافیکها به دلیل برخورداری از اطلاعات ارزشمند
- افزایش آگاهی از برند و جذب مخاطبان بیشتر
- قابلیت جاسازی و انتقال ساده برای استفاده از آنها در مکانهای مختلف
- صرفهجویی در زمان و هزینه برای نمایش حجم زیاد اطلاعات
انواع اینفوگرافیک (اطلاعنگاشت)
- ایستا: اطلاعات ثابت که در یک نگاه کلی میتوانید همه چیز را ببینید.
- پویا: نمایش مجموعهای از دادههای متحرک و انیمیشنی.
- تعاملی: دسته سوم مربوط به مدل تعاملی یا اینتراکتیو است که کاربر در فضای وب و با اختیار خود میتواند از آن استفاده کند.
- فیزیکی: شاید باور نکنید ولی اینفوگرافیک یا اطلاعنگاشت فیزیکی هم داریم که در آن اطلاعات مورد نظر در قالب یک ماکت یا نمونه سه بعدی نمایش داده میشود.
اینفوگرافیکها با ترکیب دادهها و تصاویر، داده ها را برای مخاطب قابل فهم تر می کند.
معمولاً دادههای خام با تصاویر، استعارهها و رنگهایی که اطلاعات را زنده میکند، نمایش داده میشوند.
اینفوگرافیکها برای جمعآوری دادههای زیاد در یک قالب ساده و برای جذاب کردن اطلاعات مناسب هستند.
آنچه اطلاعات را قانع کنندهتر میکند، قابلیت درک آنها است.اینفوگرافیک یا اطلاعنگاشت برای کمک به مردم در درک دادهها بسیار مفید است.
آنچه شما در اینفوگرافیک به صورت بصری ارائه می دهید، به آنها کمک میکند تا به سرعت اطلاعات را درک کنند و این مورد ارزش زیادی به محتوای شما میافزاید.
مزایای اینفوگرافیک یا اطلاعنگاشت
یکی از مزایای موشن گرافیک سه بعدی این است که میتواند عمق بصری بیشتری را ایجاد کند که به افزایش حس فضا و حرکت کمک میکند.
طراح موشن گرافیک میتواند عناصر سه بعدی را به جهت دلخواه چرخانده یا حرکت دهد و از دوربینها و لنزهای مختلف استفاده کند.
یکی دیگر از مزایای اصلی موشن گرافیک سه بعدی این است که میتواند تصاویر شگفتانگیز و واقعگرایانهای را ایجاد کند که توجه مخاطبان را جلب میکند.
چهار بخش اصلی برای استفاده موثر از اینفوگرافیک یا اطلاعنگاشت
تهیه گرافیک یک اینفوگرافیک که کار تخصصی یک گرافیست یا تصویرگر است، خود مراحل خاصی را می طلبد؛
ولی چهار بخش اصلی برای استفاده موثر از اینفوگرافیک برای موفقیت در استراتژی بازاریابی محتوا اینها هستند:
۱. انتخاب موضوع مناسب
۲. تحقیق و جمع آوری اطلاعات
۳. تهیه اطلاعنگاشت (بصری سازی داده و اطلاعات)
۴. توزیع آن در کانال های موثر
اهمیت بهکارگیری اینفوگرافیک در کسب و کار
اهمیت اینفوگرافیک در انتقال اطلاعات و دادهها عمدتاً به دلیل توانایی آنها در جذب توجه و افزایش درک مخاطب است.
سخن آخر
اینفوگرافیک بیان دیداری چکیده یک موضوع یا مطلب به شکل عکس، نمودار، اتصالات است.
اینفوگرافیک نگاره متن به شکل تصویر است.
همانطور که قبلاً اشاره شد؛ اینفوگرافی کاربردهای متنوعی دارد که مهمترینِ آنها عبارتند از:
معرفی کسب و کار در سوشال مدیا، ارائهی گزارشهای آماری، ارائهی رزومه و سابقه کار، مقایسه دادهها، تبلیغات، توضیحات بهتر دربارهی محصولات، موارد آموزشی و…
دیدگاهتان را بنویسید