طراحی و تولید موشنگرافیک دوبعدی توسط گروه آرتمیس
طراحی موشنگرافیک یا طراحی گرافیک متحرک، زیر مجموعهای از طراحی گرافیک است که قوانین طراحی گرافیک را در یک محیط فیلمسازی یا یک محیط تولید تلویزیونی، از طریق به کاربردن انیمیشن (جان بخشی) یا تکنیکهای سینمایی به کار میبرد.
در این مطلب از وبسایت گروه رسانهای و دیجیتال مارکتینگ “آرتمیس” به معرفی جامع موشنگرافیک دوبعدی اهمیت، کاربردها و نحوهی سفارش آن میپردازیم.
ماهیت و کاربرد موشنگرافیک دوبعدی
همانطور که اشاره شد، موشن گرافیک به زبان ساده، به معنای حرکت دادن تصاویر و طرحهای گرافیکی است. به طور کلی میتوان گفت که هر چیز گرافیکی که حرکت کند، یک موشن گرافیک است.
از مهمترین کاربردهای موشن گرافیک در دنیای دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تأثیرگذاری بیشتر در به اشتراکگذاری اطلاعات
- جذاب تر جلوه دادن عنوان فیلم و سایر عناوین ویدیویی
- جذابیت و تأثیرگذاری بیشتر لوگو (لوگوموشن)
- ارائهی اطلاعات به یادماندنی در پستهای رسانههای اجتماعی
- تبلیغات و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ
موشن گرافیک دوبعدی 2D Motion Graphics چیست؟
موشن گرافیک دو بعدی (به انگلیسی: 2D Motion Graphics) از اشکال، تصاویر، متنها و افکتهای سطحی برای ایجاد حرکت استفاده میکند. این نوع انیمیشنها به عنوان یک ابزار کاربردی برای طراحی لوگوها، عناوین جذاب، اطلاعات گرافیکی شفاف و ویدیوهای توضیحی (Explainer) مورد استفاده قرار میگیرند.
مزایای موشنگرافیک دوبعدی 2D Motion Graphics
یکی از مزایای اصلی موشن گرافیک دوبعدی قابلیت انعطافپذیری و قابل تنظیم بودن آن است.
- مزایای اصلی موشن گرافیک دوبعدی عبارتند از:
قیمت مناسب و سرعت تولید بیشتر: این نوع از موشنگرافیکها معمولاً سادهتر از موشن گرافیکهای سهبعدی میباشند و ایجاد آن نیاز به منابع کمتری دارد. این باعث میشود که تولید انیمیشنهای دو بعدی سریعتر انجام شود و هزینه تولید کمتری داشته باشد.
سهولت در طراحی: طراحان موشن گرافیک دوبعدی معمولاً با استفاده از ابزارهای سادهتری مانند نرمافزارهای وکتوری از جمله Adobe Illustrator کار میکنند. این نوع ابزارها به طراحان اجازه میدهند تا اشیاء و شخصیتها را به سادگی طراحی کنند.
امکان استفاده از سبکهای مختلف: موشن گرافیک دوبعدی به طراحان اجازه میدهد تا با تنوع و خلاقیت، انیمیشنهای مختلفی را ایجاد کنند و به نیازهای مشتریان یا پروژه خود پاسخ دهند.
کاربردی بودن و استفاده در موارد مختلف: موشن گرافیک دوبعدی در بسیاری از زمینهها مانند تلویزیون، وب، تبلیغات، آموزش، انیمیشنهای کوتاه و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که به سادگی میتواند به نیازهای مختلف مشتریان پاسخ دهد، بسیار گسترده استفاده میشود.
اهمیت بهکارگیری موشن گرافیک دوبعدی در کسب و کار
امروزه انواع موشن گرافیکهای دوبعدی به دلیل سهولت و سرعت در تولید و همچنین تأثیرگذاری بر مخاطبین، نقش مهمی را در جذب مخاطب و تولید محتوای تبلیغاتی کسب و کارهای مختلف دارند. به همین دلیل است که کسب وکارهایی که در فضای مجازی فعالیت میکنند، ترجیح میدهند برای معرفی بهتر برند خود و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب از این امکان استفاده کنند.
سخن آخر
همانطور که اشاره شد، یکی از دلایل بهصرفه بودن موشن گرافیک دوبعدی نسبت به سایر قالبهای ویدیویی، مثل انیمیشن و موشن گرافیک سهبعدی، سادهتر و کوتاهتر بودن روند تولید و هزینه ساخت ابزار مورد نیاز آن است. هزینه ساخت موشن گرافیک بسیار بهصرفهتر از سایر تبلیغات ویدیویی میباشد که این امر اهمیت موشن گرافیک دو بعدی را روز به روز بیشتر از قبل هویدا میکند.
دیدگاهتان را بنویسید